🌐SNAFA-seminarium november 14–15 november 2024

Samverkan för delaktighet och inkludering i skola och idrottsrörelse

Den 14–15 november 2024 samlades representanter frĂ„n myndigheter, lĂ€rosĂ€ten, hĂ€lso- och sjukvĂ„rd, civilsamhĂ€lle och idrottsrörelsen till ett seminarium arrangerat av SNAFA pĂ„ Högskolan i Halmstad. Temat för dagarna var ”SamhĂ€llstrender i synen pĂ„ delaktighet och inkludering i skola och idrottsrörelse”, med sĂ€rskilt fokus pĂ„ barn och unga med funktionsnedsĂ€ttning.

Seminariet samlade representanter frÄn:

Seminariet tog avstamp i behovet av att öka kunskapen om möjligheter och hinder för att bedriva forskning, utbildning och praktik inom anpassad fysisk aktivitet (AFA). Deltagarna diskuterade hur samverkan mellan myndigheter, lÀrosÀten och organisationer kan stÀrka delaktighet och motverka exkludering.

⭐ KÀrnpunkter frÄn seminariet

  1. Brist pÄ samordning:
    Fragmentering mellan skola, vÄrd, idrott och myndigheter pÄverkar barns delaktighet negativt.
  2. Fysisk aktivitet frÀmjar hÀlsa och lÀrande:
    BĂ„de forskning och praktik visar tydligt samband mellan fysisk aktivitet, psykisk hĂ€lsa och skolresultat – sĂ€rskilt för barn med neuropsykiatriska och fysiska funktionsnedsĂ€ttningar.
  3. Elevröster och uppföljning behövs:
    Det saknas systematik i hur barns erfarenheter fÄngas upp och följs över tid.
  4. Inkluderande idrott krÀver resurser:
    Parasport och idrott för alla krÀver kunskap, stöd, tillgÄng och lÄngsiktigt engagemang.
  5. Utbildning och forskning behöver stÀrkas:
    LÀrarutbildningar, professionsutveckling och forskning om delaktighet i fysisk aktivitet behöver prioriteras.

Genom gruppdiskussioner lyftes ocksĂ„ aktuella utmaningar och möjliga lösningar, bland annat genom ökad lokal anpassning, stĂ€rkt Ă€mnet ”idrott och hĂ€lsa” i skolan, samt att synliggöra de positiva effekterna av fysisk aktivitet i bĂ„de individ- och samhĂ€llsperspektiv.

Ett konkret resultat av seminariet Àr att en arbetsgrupp bildats, med mÄlet att ta fram underlag för framtida inlÀgg i samhÀllsdebatten, med stöd av officiella dokument och statistik frÄn bland annat FolkhÀlsomyndigheten. SNAFA kommer att fungera som plattform och samlande röst i detta arbete.

Seminariet visade tydligt att det finns ett brett engagemang och stor vilja att arbeta för ett mer inkluderande samhĂ€lle genom fysisk aktivitet – och att det finns mĂ„nga aktörer som Ă€r redo att ta nĂ€sta steg.

Medverkande aktörer

  • Myndigheter:
    – Skolverket
    – FolkhĂ€lsomyndigheten
    – Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM)
    – Socialdepartementet
  • Högskolor och universitet:
    – Högskolan i Halmstad
    – Lunds universitet
    – Uppsala universitet
    – Karolinska Institutet
  • CivilsamhĂ€lle och idrottsrörelse:
    – Parasport Sverige
    – SNAFA
    – Föreningar och specialpedagogiska resursteam
    – Intresseorganisationer

🔍 Vad hĂ€nder nu?

Seminariet avslutades med en gemensam vilja att fortsĂ€tta samverkan över professions- och organisationsgrĂ€nser. SNAFA fungerar som mötesplats och samverkansplattform för dessa aktörer – med mĂ„let att stĂ€rka bĂ„de forskning, praktik och policy för fysisk aktivitet och delaktighet.

Flera deltagande aktörer uttryckte önskemÄl om fördjupade insatser, bl.a. i form av:

  • policyutveckling
  • ökad forskningsfinansiering inom sociala perspektiv pĂ„ parasport
  • uppföljning av skolans insatser för barn med funktionsnedsĂ€ttning
  • lĂ„ngsiktig implementering av fysisk aktivitet som en del av elevhĂ€lsoarbetet